Ja al segle VII aC el nucli central de la discussió filosòfica l'ocupava la dialèctica entre Conéixer i Veure; la distinció entre realitat (el significat veritable de les coses, ocult rere les mateixes) i aparença (allò que és percebut pels sentits). Plató i Aristòtil emfatitzarien que cadascun d'aquests conceptes obria una via distinta d'accés al coneixement de la realitat veritable, a la finalitat última de les coses i d'alguna manera, tota la història del pensament i l'esdevenir humà ha estat un estira i arronsa entorn aquesta distinció que la saviesa popular resumeix en la idea que efectivament, mai les coses són el que semblen.
El
gènere humà, dotat de la capacitat intel·ligent per qüestionar l’univers, duu
molts segles instal·lat en l’aparença, resignat
a prescindir de la seva naturalesa intel·ligent en favor d’un estúpid confort
material que hem convertit en aspiració
planetària i que certament presenta
gradacions diferents. Al capdavall però,
el pobre vol ser menys pobre per tenir
algunes coses, i el ric vol ser més ric per a acaparar-les i en la tensió per
aconseguir l’equilibri, allò que podríem anomenar justícia, han pres cos els
conflictes, els desastres i els horrors més inversemblants. Així de simple i
paradoxal.
No
pretenc fer una apologia de l'ascetisme, del no tenir, de la pobresa material en
favor de la saviesa o de la idea platònica del Bé absolut. Per a res. Vivim temps convulsos i de gran confusió, però ni més ni menys tràgics del que ho han estat altres èpoques de
la història i del que ho seran amb tota
seguretat, els que estan per venir. Per superar-los però, probablement nomes serveixi insistir que la
única cosa valuosa de la que disposem, la pedra de toc, és la nostra intel·ligència,
la nostra capacitat de qüestionar les aparences, d’endegar a dida la resignació
i de lluitar en cada acte de la nostra vida per deixar de ser els estúpids que algú o alguns mentiders s’han proposat que
siguem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada